Jeugdopleiding Ajax nu in teken van ‘mindgames’


De jeugdspelers van Ajax worden ten tijde van de coronacrisis mentaal getraind. De talenten worden geprikkeld om zo hun prestatiegedrag te analyseren, zo valt te lezen in het Ajax Life Magazine. Het spelen van wedstrijden zit er vanwege de maatregelen omtrent het coronavirus voorlopig niet in en zodoende probeert Ajax het over een andere boeg.

In samenwerking met een externe partij brengt Ajax het gedrag van zijn jeugdspelers in kaart. Trainers proberen daarbij ook bepaalde emoties te beïnvloeden. Ajax O17-trainer Yuri Rose vertelt erover: 'Het is niet zo dat we bepaalde emoties bij die jongens willen uitschakelen. Die emotie is juist vaak een kracht, die hebben ze nodig om te presteren. Maar soms kan een uiting van die emotie een speler belemmeren. Teleurgesteld zijn is bijvoorbeeld niet erg, maar als je daardoor bij de pakken neer gaat zitten, stagneert je ontwikkeling.'

Bij Ajax hebben de spelers uit de midden- en bovenbouw een persoonlijkheidstest ondergaan. Op basis van die testen weten trainers beter hoe zij een speler het beste kunnen benaderen. De trainers van Ajax brengen spelers vervolgens in onvoorspelbare situaties. Daarmee worden bepaalde emoties uitgelokt. 'Het gaat om kleine stressimpulsen', zegt Rose, die een voorbeeld geeft. 'Veel van mijn spelers trainen geregeld met Onder 18 mee, bij John Heitinga. We kunnen dan zeggen: die ene speler die het goed heeft gedaan bij Onder 17 schuiven we juist deze week niet door en anderen wel. Dat is voor die jongen dan een teleurstelling. Dan kijken we hoe hij die week traint. Haalt hij zijn niveau of loopt hij de kantjes er een beetje vanaf? In dat laatste geval gaan we bedenken hoe we hem het beste kunnen benaderen. Daar praten we als trainers onderling over, maar ook met de experts van buiten de club.'

Ontwikkeling leiderschapskwaliteiten

Hoofd jeugdopleiding Saïd Ouaali geeft enkele andere voorbeelden. Hij heeft het over het spelers op een andere positie zetten of het veranderen van de samenwerking binnen een linie. 'In de bovenbouw kunnen we ook een introverte speler bewust in een situatie zetten om zijn leiderschapskwaliteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld door hem juist een elftal lager te zetten, waardoor hij het voortouw moet nemen.'

Rose merkt verder op dat spelers bij hem aangeven dat ze best tegen een kritisch gesprek kunnen. Op het moment dat de jeugdtrainer zo'n gesprek voert, blijkt uit de reactie van die spelers dat ze het toch lastig vinden. Rose denkt vervolgens na over een aanpak. 'Veel van deze jongens zijn niet eerder in stressvolle situaties gebracht. Alles ging van een leien dakje. Ze weten zelf dus niet precies hoe ze daarop reageren. Dat maakt het interessant.'


Formule1 Volg ons via FACEBOOK en maak kans op een OFFICIEEL WEDSTRIJDSHIRT!!!

Lees het volledige artikel
Nog niemand reageerde.

Reageer




LIKE! En maak kans op een SHIRT!